poniedziałek, 21 czerwca 2021

Krystyna Gucewicz - Wakacje gwiazd w PRL. Cały ten szpan/ Recenzja

 W Polskę jedziemy! Elitarny Sopot, szokujące nagością Chałupy, malowniczy Kazimierz, zwariowane Zakopane, roztańczony Ciechocinek. Jak w kalejdoskopie pojawiają się modne miejscowości, znane twarze, wielkie nazwiska. Dokąd jeździli i gdzie się bawili artyści ze świata kina: Janusz Majewski, Andrzej Łapicki, Bogumił Kobiela, literaci: Stefania Grodzieńska, Stefan Kisielewski, a wreszcie muzycy, satyrycy oraz ikony świata mody: Maria Koterbska, Eryk Lipiński i Barbara Hoff?


Dlaczego w Rabce rodziły się najlepsze pomysły na książki? Czym kusiły artystów Bieszczady, a czym pociągały Mazury? Co oferowała wczasowiczom polska Palm Beach? Co myślała o tym wszystkim córka Stefana Żeromskiego, a co Kalina Jędrusik? Jak wyglądał ślub Zbyszka Cybulskiego i czy Leopold Tyrmand naprawdę nosił czerwone skarpetki? Dlaczego Tym wie lepiej? I skąd ten pomysł, że Osiecka lubiła krokodyle?


Książka Krystyny Gucewicz to nie tylko fascynująca podróż do miejsc, w których czas wolny spędzała śmietanka towarzyska PRL-u, to przede wszystkim pretekst do snucia barwnych i humorystycznych opowieści o ludziach i ich stylu życia w tych mało artystycznych czasach.


To gęsty od zdarzeń, anegdot i faktów patchworkowy reportaż z pamięci. I… PRL w pigułce.



Za książkę dziękuję Wydawnictwu Muza.


O PRL - u słyszałam tylko z opowieści rodziny i z reportaży w telewizji. Więc, kiedy miałam okazję przeczytać coś więcej o tym czasie w naszym kraju, postanowiłam, że chcę ją przeczytać, zwłaszcza, że miała być ona z perspektywy osób znanych w tamtych czasach.

Kiedy już sięgnęłam po książkę i zgłębiałam się w lekturę... Poczułam rozczarowanie. Oczywiście, autorka książki przenosi czytelnika w świat PRL - u, ale po przeczytaniu kilku rozdziałów, właściwie to nie wiedziałam co przeczytałam. Taki chaos panuje w tej książce. Brakło chronologii w opisywaniu wydarzeń i skakanie między morzem a górami.

Dobrą stroną jest to, że jest fajny opis tego, jak ludzie wybierali się na wakacje w czasach, gdy było trudno żyć, a wplecenie w książkę opowieści gwiazd z tamtych lat, dodaje książce tego czegoś. Przy okazji, czytelnik może poznać piosenkarzy/piosenkarki, pisarzy, aktorów, którzy grali i tworzyli w tamtych czasach.

Książka zawiera zdjęcia z okresu PRL - u, jak i różne wypowiedzi gwiazd jak i różne fragmenty piosenek, które były często śpiewane. 


Ocena: 3

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Do przeczytania w tym roku.

 Planowany stosik książek do przeczytania w tym roku.